Thursday, November 19, 2015

Φορολογικά

Μετάβαση στη ΔΟΥ εξωτερικού.

Πολλά γράφονται για τη διαδικασία αναγνώρισής μας ως Μόνιμοι Κάτοικοι Εξωτερικού από την εφορία. Η παραπληροφόρηση κυριαρχεί. Δυστυχώς ΚΑΙ εντός των υπαλλήλων των ΔΟΥ. Εδώ η πραγματική διαδικασία σύμφωνα με το παρόν νομικό καθεστώς (Νοέμβριος 2015).

Σύμφωνα με την ΠΟΛ 1058, οι κάτοικοι Έλληνες κάτοικοι Ολλανδίας μπορούν να κάνουν χρήση της δίγλωσσης αίτησης Αποφυγής Διπλής Φορολόγησης. Η αίτηση αυτή είναι στα Ελληνικά ΚΑΙ στα Αγγλικά κι έτσι δε χρειάζεται μετάφραση. Το ολλανδικό κράτος δέχεται και εκδίδει έγγραφα σε 4 ξένες γλώσσες (όπως έχει υπογράψει και η Ελλάδα ότι θα κάνει από τη δεκαετία του 60, αλλά ακόμα δεν το έχει υλοποιήσει) και το ελληνικό κράτος δέχεται την αίτηση επειδή είναι στα Ελληνικά.

Μια εναλλακτική είναι να αιτηθείτε μια Woonplaatsverklaring με e-mail από την εφορία όπως περιγράφεται εδώ, αλλά η ολλανδική εφορία θα σας απαντήσει στα Ολλανδικά, οπότε θα χρειαστείτε μετάφραση και η μετάφραση κοστίζει. Δεν σας το συνιστώ.

Όσοι λοιπόν επιλέξετε την δίγλωσση αίτηση ΑΔΦ (που στο περιεχόμενό της περιέχει woonplaatsverklaring έτσι κι αλλιώς), η διαδικασία περιγράφεται σε μια παλιά ανακοίνωση του Προξενείου (αν δεν δουλεύει το λινκ κατεβάστε την αίτηση από εδώ). Πρόκειται για το δεύτερο κομμάτι της ανακοίνωσης μόνο που λέει "ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ" και από αυτό το κομμάτι δεν ισχύει το β και το γ. Δηλαδή δεν χρειάζεται επικύρωση του γνήσιου της υπογραφής του υπαλλήλου και δε χρειάζεται Apostille πίσης έχει αλλάξει η διεύθυνση της Ολλανδικής εφορίας, είναι πλέον στο Heerlen. Η πλήρης διεύθυνση εδώ).

Αυτό συμβαίνει γιατί το ελληνικό κοινοβούλιο επικύρωσε με τον νόμο 4231/2014 την σύμβαση που υπέγραψε το 1977 (κάλλιο αργά παρά ποτέ) που καταργεί οποιαδήποτε πιστοποίηση γνήσιου υπογραφής και σφραγίδας σε έγγραφα που σχετίζονται με την προσωπική κατάσταση, την ικανότητα, την οικογενειακή κατάσταση φυσικών προσώπων, την ιθαγένεια, την κατοικία ή την διαμονή τους όποια κι αν είναι η χρήση για την οποία προορίζονται καθώς και πράξεις που παρουσιάζοντια εν όψει τέλεσης γάμου ή σύνταξης μιας ληξιαρχικής πράξης.

Αυτό δυστυχώς δεν το ξέρουν οι περισσότεροι δημόσιοι υπάλληλοι στην Ελλάδα (και φυσικά άμα δεν το ξέρουν αυτοί δεν περιμένουμε να το ξέρουν και οι Ολλανδοί υπάλληλοι) και ζητάν Apostille.

Η συμβουλή μου είναι να απαιτήσετε να δεχθούν την αίτηση ΑΔΦ ως είναι, χωρίς μετάφραση και Apostille, γιατί είναι δικαίωμά μας που το καθορίζει ο νόμος. Εν ανάγκη ζητήστε το όνομα του υπαλλήλου ή του προϊσταμένου της ΔΟΥ και κάντε μια καταγγελία στον Συνήγορο του Πολίτη (αν και το όνομα του υπαλλήλου δεν είναι απαραίτητο για την καταγγελία) αν αρνηθεί να πάρει την αίτηση ως έχει ή σας ζητήσει οτιδήποτε παραπάνω.

Όπως καταλαβαίνετε η διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος αυτή τη στιγμή είναι πολύ απλή και ανέξοδη. Αξίζει να παλέψουμε να καθιερωθεί και να μην υποκύψουμε στην γραφειοκρατία και την αμάθεια των Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων. Μια μέρα στη Χάγη θα σας κοστίσει μια άδεια από τη δουλειά σας, το εισητήριο του τραίνου και 20€ τη σελίδα για το Apostille, ενώ μια μετάφραση πάνω από 30€. Διαλέξτε και πάρετε.

Σούμα:
1) εκτυπώνετε και συμπληρώνετε την αίτηση ΑΔΦ (δε χρειάζεται 2 φορές, η ολλανδική εφορία δεν κρατάει hard copies, σκανάρει απλά το πρωτότυπο).
2) τη στέλνετε στην εφορία με ταχυδρομείο μαζί με ένα γραμματάκι (στα Αγγλικά αν δεν ξέρετε Ολλανδικά) που να λέει ότι θέλετε απλά να την υπογράψουν, να τη σφραγίσουν και να σας τη στείλουν πίσω.
3) Μόλις τη λάβετε, την επόμενη φορά που θα πάτε Ελλάδα την καταθέτετε στη ΔΟΥ. Αν έχετε σκοπό να τη στείλετε από Ολλανδία να την καταθέσει κάποιος συγγενής, γράψτε μία εξουσιοδότηση σε αυτό τον συγκενή, υπογράψτε την και πηγαίνετε χωρίς ραντεβού και με 10€ στο προξενείο για να πιστοποιήσουν το γνήσιο της υπογραφής σας και στείλτε στον συγγενή την εξουσιοδότηση μαζί με την αίτηση ΑΔΦ που λάβατε από την ολλανδική εφορία.

7 comments:

  1. Αυτό δεν ισχύει, η Ολλανδική εφορία δεν το δέχεται

    ReplyDelete
  2. Το δέχονται. Το έχω κάνει εγώ, τον περασμένο μήνα ένας συνάδελφος και πάρα πολύς κόσμος. Συμπληρώστε το σωστά και δε θα γκρινιάξουν. Αν γκρινιάξουν επιμείνετε ότι είναι το μόνο χαρτί που δέχεται η ελληνική ΔΟΥ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα. Μετά από πόσες μέρες περίπου σου τη στέλνουν πίσω αφού τη στείλεις;
      Ευχαριστώ.

      Delete
  3. Αγαπητέ Γιώργο δυστυχώς η εφορία μου επέστρεψε την αίτηση που κάναμε χωρίς να την υπογράψει, διότι όπως μου απάντησαν δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί γι' αυτό που ζητάμε.

    Στην παράγραφο 2 θέλουν Ελληνική διεύθυνση εταιρείας από την οποία προέκυψε το εισόδημα. Για να το αποδείξουν δε, μου έστειλαν επίσης και τις οδηγίες που έχει εκδόσει το Ελληνικό κράτος για αυτό το έντυπο.

    Αφού το έψαξα κι εγώ βρήκα τις οδηγίες και στα Ελληνικά http://www.gsis.gr/gsis/export/sites/default/gsis_site/ddos/entypa/07.aithsh_efarmoghsodigies_syblhrwshs.pdf και στα Αγγλικά http://www.gsis.gr/gsis/export/sites/default/gsis_site/ddos/entypa/08.application_forminstructions_for_completion.pdf.

    Στη δεύτερη παράγραφο λέει: "Το έντυπο αυτό συμπληρώνεται εις διπλούν από τον πραγματικό δικαιούχο, για το εισόδημα που θα αποκτήσει στην Ελληνική επικράτεια.".
    Επίσης στα πεδία λέει: "ΠΕΔΙΟ Ι & ΙΙ: Ο σκοπός αυτών των πεδίων είναι ο προσδιορισμός του πραγματικού δικαιούχου του εισοδήματος και του καταβάλλοντος το εισόδημα.".

    Οπότε σαφώς οι Ολλανδοί το απέρριψαν.

    Εγώ έχω Ολλανδική διεύθυνση στο πεδίο αυτό αφού το εισόδημα μου προκύπτει από Ολλανδική εταιρεία.

    Πως να τους πείσω τώρα;

    Ευχαριστώ εκ των προτέρων
    Τάκης

    ReplyDelete
  4. Υποτίθεται ότι το ένα αντίγραφο το συμπληρώνεις με τα εισοδήματα της Ελλάδας και κρατάει η Ολλανδία και το άλλο με τα εισοδήματα της Ολλανδίας και το στέλνεις στην Ελλάδα. Η ολλανδική εφορία δεν ενδιαφέρεται όμως για αυτή τη φόρμα. Έχει το online σύστημα για τη δήλωση των εισοδημάτων. Οπότε δε χρειάζεται. Το ίδιο με εσάς έτυχε σε έναν φίλο μου. Αυτό που κάναμε ήταν να τους ξαναστείλουμε την αίτηση με ένα γράμμα που τους διαβεβαίωνε ότι αυτή είναι η σωστή φόρμα για την Ελλάδα. Και πέτυχε.

    ReplyDelete
  5. Η εφορία στην Ελλάδα δέν το δέχεται.Το apostile χρειάζεται

    ReplyDelete
    Replies
    1. Αγαπητέ, κάτι δεν κάνετε σωστά. Έχω άπειρες μαρτυρίες ατόμων που το έκαναν, συμπεριλαμβανωμένου εμού του ιδίου. Σας προειδοποιώ στο άρθρο πάντως ότι μπορεί να πέσετε σε άσχετους δημοσίους υπαλλήλους και τότε πρέπει να παλέψετε για τα δικαιώματά σας.

      Delete